Iedereen kent het, maar wie kiest er bewust voor? Shimano heeft een ijzersterke positie in de fietswereld maar zoekt wegen om de consument meer bij het merk te betrekken. De eerste stappen zette Shimano hand in hand met excap.
Doel en aanpak
Wie is nu precies de eindgebruiker en wat beweegt hen? Dat zijn typisch vragen die een bedrijf als Shimano zelf niet kan beantwoorden. De antwoorden vereisen een gedegen onderzoek en een zekere afstand tot de onderneming zelf. Om een antwoord te kunnen formuleren op deze vragen schakelde Shimano excap in. Shimano wilde in vier verschillende landen uitzoeken voor wie het zijn producten nu eigenlijk maakt. Vier landen met vier talen en vier verschillende culturen resulteerden in vier customer journeys.
Resultaten
Middels focusgroep sessies met zowel groepen gebruikers als retailers die de producten van Shimano verkopen werd inzicht verkregen. Onder andere bleek dat het Shimano Service Center - een werkplaats in fietswinkels waar je verzekerd bent van de beste service op je Shimanoproducten - nog wat meer introductie bij de consument kan gebruiken. In totaal zijn er acht projecten uit het onderzoek naar voren gekomen waar Shimano hard mee aan de slag is gegaan.