Met nog 12 dagen op de kalender sluipt het jaareinde dichterbij. Het lijkt alsof dit jaar echt voorbij gevlogen is en dat gevoel wordt nog versterkt door een decembermaand die drukker dan ooit was. Het is alweer tijd om vooruit te kijken en de plannen voor komend jaar volop uit te rollen.
Eerst wil ik nog even terugkijken en jou meenemen in mijn persoonlijke evaluatie van 2022. We vergeten soms dat het jaar nog startte met Corona-maatregelen. De wereld was nog steeds niet helemaal open en dat liet zich voelen langs de commerciële alsook de operationele kant. Bedrijven waren nog steeds afwachtend, je sprak elkaar nog vaak langs een scherm in plaats van face to face. En toch... ik was optimistisch. Excap zou in 2022 opnieuw groeien en dit al voor het 5de jaar op rij. Dat was mijn missie, mijn ambitie.
Vanuit die ambitie was het ook tijd om de deur aan de Ankerrui 9 te sluiten achter ons. Ons kantoor was te klein geworden en dus gingen we op zoek naar een geschikte ruimte om de verdere groei van ons mooie bedrijf te faciliteren.
En een geschikte ruimte bestond niet enkel uit vierkante meters extra. Neen, het pand dat we zouden betrekken moest ook echt ‘experience’ uitstralen. Het is ten slotte onze core-business.
Na veel omzwervingen in Antwerpen stoten Jill en ik op een prachtig pand in het centrum van de stad. Het British Dominions House is vanaf 1 april dan ook onze uitvalsbasis waar we met gepaste trots en plezier elke dag het beste van onszelf geven. We delen dit pand met Rituals, dewelke we al eerder kenden van onze fijne samenwerkingen.
Het begin van het nieuwe jaar kenmerkte zich jammer genoeg ook met de start van een oorlog die onze markt danig zou veranderen. De torenhoge inflatie zorgde ervoor dat alles duurder werd en dat zorgde op zijn beurt voor onzekerheid. Investeringen in customer- en employee experience werden doorgeschoven. Commercieel werd het stiller dan we gewend waren en daardoor werd het snel duidelijk dat onze ambitieuze doelstellingen qua cijfermatige groei wel eens geremd zouden kunnen worden.
Ons besluit stond echter vast; we moesten en zouden investeren in onze toekomst en in de operationele basis!
Zo was 2022 ook het jaar waarin we Jelle en Nathalie in ons team mochten verwelkomen. En ook Aleksandar, die al eerder voor ons als flex-medewerker aan de slag was, werd een vaste en volwaardige Captain.
Het resultaat is een team van goed opgeleide, enthousiaste medewerkers die helemaal klaar zijn om samen te knallen in 2023.
1 september markeerde ook de start van excap Digital. Met deze nieuwe tak binnen excap helpen we ondernemers en ondernemingen met hun digitale vraagstukken. Of het nu gaat om een digitale scan, een workshop digital customer journey management of om de inschakeling van echte digitale specialisten, vanaf nu kan dat ook onder de excap vlag. En de nieuwe Captain van dat schip is Gerard.
Dat dit een team is dat sterk aan elkaar hangt en bereid is om elkaar door dik en dun te steunen werd ook duidelijk tijdens de vele mooie activiteiten dit jaar.
Ik denk aan de fantastische zomerborrel in Antwerpen waar we ook onze Nederlandse collega’s mochten verwelkomen, een geslaagde ‘wie is de mol’ zoektocht in Haarlem gevolgd door een feest op een boot dat voor altijd in de analen van excap zal staan, een beleidsdag in een boomhut in de Limburgse bossen, .. . Stuk voor stuk activiteiten die me ook trots maken dat ik mij deel van deze club mag noemen.
Als je dit allemaal zo leest dan zijn we in 2022 toch echt weer gegroeid. We zijn opnieuw een stuk volwassener geworden al blijft ons soms jeugdig enthousiasme nog steeds één van onze sterkste kernwaarden naast kwaliteit en innovatie.
En hoewel we op commercieel vlak een grotere groei hadden voorspeld dan waargemaakt, kijken we met nog meer vertrouwen naar het potentieel van 2023. Een groei die past bij ons ambitieniveau en verdiend is voor de grote inzet van alle collega’s.
Die drukke decembermaand waarover ik al eerder sprak onderstreept dit nog eens. Nog nooit eerder in de geschiedenis van excap ontvingen we zoveel offerteaanvragen op 1 maand. Nog nooit eerder bevestigden zoveel klanten quasi gelijktijdig hun intentie om een onderzoek op te starten. Deze decembermaand is dan ook een gigantisch vliegwiel voor een gierende start van 2023.
Ik voel het, dit gaat een topjaar worden. Een jaar vol onderzoek en advies, van workshops en diepte-interviews, van digitale transformatie.
Een plantje dat je goed wil laten groeien moet een voldoende grote pot krijgen. De pot staat er, de zon schijnt en ik voel het aan elke vezel.. de verdere groei is ingezet.
Namens alle Captains,
Fijne feestdagen!
Yves