Meer verkoopkansen vinden en benutten

Media Markt

Mystery shopping

Om meer verkoopkansen te vinden en te benutten is Media Markt de samenwerking aangegaan met excap. Hierdoor werd iedere medewerker gemotiveerd om meer aandacht te besteden aan de klant en zijn behoeften.

Doel en aanpak

Media Markt wil vanuit de basis medewerkers gaan opleiden en coachen tot service- en verkoopprofessionals. Excap toont middels mystery shopping aan waar de verbeterpunten liggen. Daarnaast wordt door de inzet van lost sales-onderzoek onderzocht wat de redenen zijn voor bezoekers om zonder aankoop de winkel te verlaten.

Resultaten

De resultaten van de mystery shops worden maandelijks intern gecommuniceerd. Niet alleen is er aandacht voor verbeterpunten, ook worden degenen die excelleerden beloond. De aandacht voor de klant is toegenomen. Zo worden er meer klanten begroet, wordt er vaker een volledig verkoopgesprek gevoerd en wordt er een meer kwaliteitsvolle service ervaren.

Per afdeling heeft Media Markt inzicht gekregen in de redenen van lost sales, onder twee klantgroepen: bezoekers die met een aankoopintentie de winkel betreden en bezoekers die zich aan het oriënteren zijn. De resultaten worden direct omgezet naar concrete acties op de werkvloer.

over Media Markt

De consumentenelektronicagigant Media Markt is van oorsprong een Duits bedrijf. Begin jaren ’90 werd concurrent Saturn overgenomen en ontstond de Media-Saturn Holding. Inmiddels maakt de holding deel uit van de METRO Group. In totaal zijn er meer dan 500 Media Markt vestigingen, waarvan 28 in België.