Naar aanleiding van de resultaten van de patiëntenenquêtes op de pediatrieafdeling, nam Maria Middelares vzw (met twee algemene ziekenhuizen: AZ Maria Middelares en AZ Sint-Vincentius Deinze) contact op met excap om dieper in te gaan op de resultaten en concrete verbeteringen te identificeren.
Wat vond de klant zelf van dit onderzoek?
Om dit te weten namen we een interview af met Sabine Van de Vyver, coördinator van het project, hoofdvroedvrouw materniteit en pediatrie AZ Sint-Vincentius Deinze.
Sabine Van de Vyver, leidinggevende op de kinderafdeling in Deinze, legt uit dat het initiatief daarvoor vanuit de dienst kwaliteit kwam. “Naar aanleiding van peilingen bij de ouders van onze jonge patiënten wilden we graag een aantal pijnpunten verder onderzoeken om gericht verbeteringen door te voeren,” vertelt ze.
“Omdat we geloven dat je uit vergelijking met anderen kan leren en verbeteren, kiezen we ervoor om jaarlijks deel te nemen aan de Vlaamse benchmark van VIKZ. Daaruit bleek inderdaad dat er voor bepaalde punten verdere verbetering mogelijk was. Bovendien bleken er wel wat verschillen in de resultaten tussen de beide sites van de organisatie. Dat motiveerde ons om gerichte acties te ondernemen. We wilden dit grondig onder de loep nemen en structurele ingrepen doorvoeren,” legt Sabine uit. Het team van excap startte het onderzoek met diepte-interviews bij de zorgverleners en bij ouders van patiëntjes. Zo kregen we het traject van een opname in het ziekenhuis van een kindje goed in beeld, zowel vanuit de visie en noden van de ouders als vanuit de praktijk van de verpleegkundigen en artsen. Deze aanpak werd door de medewerkers gewaardeerd.
“Ze voelden zich echt gehoord en konden in het gesprek samen tot de kern komen. Dat zorgde ervoor dat we waardevolle inzichten kregen.”
Na de interviews volgden workshops waarin de twee pediatrieafdelingen intensief samenwerkten. Dit bood een unieke gelegenheid om ideeën en werkwijzen tussen de locaties uit te wisselen. “Voor het eerst werkten we intensief samen met de twee afdelingen, en dat was verrijkend. We leerden van elkaar en zagen hoe sommige dingen op de ene locatie beter georganiseerd waren dan op de andere. Dit zorgde voor een sterke synergie en verbeterde de samenwerking aanzienlijk.”
Op basis van het onderzoek werden er concrete actiepunten gedefinieerd. Sabine werd aangesteld als coördinator om de voorgestelde verbeteringen in de praktijk te brengen. “Tijdens een kick-off bijeenkomst, waar zowel verpleegkundigen als artsen aanwezig waren, hebben we de resultaten gepresenteerd en vier werkgroepen opgericht. Deze werkgroepen focussen op de belangrijkste thema’s, met als doel concrete verbeteringen door te voeren.”
Hoewel tijd een beperkende factor bleek te zijn, vooral gezien de drukke zorgomgeving, was het team vastbesloten om de nodige veranderingen te realiseren. “Tijd is altijd een uitdaging in de zorg. We zijn er echter van overtuigd dat de acties die we nu ondernemen, op lange termijn zullen renderen.”
De aanpak van excap bood het ziekenhuis waardevolle inzichten en concrete handvatten om de zorgkwaliteit te verbeteren. “We kunnen nog een tijdje voort met de resultaten en blijven kindvriendelijke zorg verder promoten. Dit project heeft ons doen nadenken over hoe we onze zorg kunnen verbeteren. De resultaten beginnen zich ook in de praktijk te vertalen.”
Enkele getuigenissen van ouders
“Ze hebben daar wonderen gedaan. Ze hebben daar echt het leven van mijn dochter gered."
"Ondanks dat het hectisch was, werd alles zeer goed uitgelegd."
"Het menselijke is belangrijk."