Pediatrie Maria Middelares

Optimalisatie van de patiëntenervaring

bij de jongste patiënten van Maria Middelares

Naar aanleiding van de resultaten van de patiëntenenquêtes op de pediatrieafdeling, nam Maria Middelares vzw (met twee algemene ziekenhuizen: AZ Maria Middelares en AZ Sint-Vincentius Deinze) contact op met excap om dieper in te gaan op de resultaten en concrete verbeteringen te identificeren.

 

Wat vond de klant zelf van dit onderzoek?

Om dit te weten namen we een interview af met Sabine Van de Vyver, coördinator van het project, hoofdvroedvrouw materniteit en pediatrie AZ Sint-Vincentius Deinze.

 

Sabine Van de Vyver, leidinggevende op de kinderafdeling in Deinze, legt uit dat het initiatief daarvoor vanuit de dienst kwaliteit kwam. “Naar aanleiding van peilingen bij de ouders van onze jonge patiënten wilden we graag een aantal pijnpunten verder onderzoeken om gericht verbeteringen door te voeren,” vertelt ze.

“Omdat we geloven dat je uit vergelijking met anderen kan leren en verbeteren, kiezen we ervoor om jaarlijks deel te nemen aan de Vlaamse benchmark van VIKZ. Daaruit bleek inderdaad dat er voor bepaalde punten verdere verbetering mogelijk was. Bovendien bleken er wel wat verschillen in de resultaten tussen de beide sites van de organisatie. Dat motiveerde ons om gerichte acties te ondernemen. We wilden dit grondig onder de loep nemen en structurele ingrepen doorvoeren,” legt Sabine uit. Het team van excap startte het onderzoek met diepte-interviews bij de zorgverleners en bij ouders van patiëntjes. Zo kregen we het traject van een opname in het ziekenhuis van een kindje goed in beeld, zowel vanuit de visie en noden van de ouders als vanuit de praktijk van de verpleegkundigen en artsen. Deze aanpak werd door de medewerkers gewaardeerd.

 

“Ze voelden zich echt gehoord en konden in het gesprek samen tot de kern komen. Dat zorgde ervoor dat we waardevolle inzichten kregen.”

 

Na de interviews volgden workshops waarin de twee pediatrieafdelingen intensief samenwerkten. Dit bood een unieke gelegenheid om ideeën en werkwijzen tussen de locaties uit te wisselen. “Voor het eerst werkten we intensief samen met de twee afdelingen, en dat was verrijkend. We leerden van elkaar en zagen hoe sommige dingen op de ene locatie beter georganiseerd waren dan op de andere. Dit zorgde voor een sterke synergie en verbeterde de samenwerking aanzienlijk.”

Op basis van het onderzoek werden er concrete actiepunten gedefinieerd. Sabine werd aangesteld als coördinator om de voorgestelde verbeteringen in de praktijk te brengen. “Tijdens een kick-off bijeenkomst, waar zowel verpleegkundigen als artsen aanwezig waren, hebben we de resultaten gepresenteerd en vier werkgroepen opgericht. Deze werkgroepen focussen op de belangrijkste thema’s, met als doel concrete verbeteringen door te voeren.”

Hoewel tijd een beperkende factor bleek te zijn, vooral gezien de drukke zorgomgeving, was het team vastbesloten om de nodige veranderingen te realiseren. “Tijd is altijd een uitdaging in de zorg. We zijn er echter van overtuigd dat de acties die we nu ondernemen, op lange termijn zullen renderen.”

De aanpak van excap bood het ziekenhuis waardevolle inzichten en concrete handvatten om de zorgkwaliteit te verbeteren. “We kunnen nog een tijdje voort met de resultaten en blijven kindvriendelijke zorg verder promoten. Dit project heeft ons doen nadenken over hoe we onze zorg kunnen verbeteren. De resultaten beginnen zich ook in de praktijk te vertalen.”

 

Enkele getuigenissen van ouders

“Ze hebben daar wonderen gedaan. Ze hebben daar echt het leven van mijn dochter gered."

"Ondanks dat het hectisch was, werd alles zeer goed uitgelegd."

"Het menselijke is belangrijk."

 

Download de klantcase ‘Optimalisatie van de Patiëntenervaring in AZ Maria Middelares en AZ Sint-Vincentius’, inclusief plan van aanpak en de concrete resultaten:

Laat je gegevens achter en ontvang de volledige inzichten



FAQ

  • Wat is mystery guest onderzoek?

    Het is een marktonderzoek waarbij mystery guests worden uitgestuurd om klantreizen (Customer Journeys) te testen op kwaliteit, operationele efficiëntie, beleving, emoties en indruk. Dankzij deze objectieve resultaten, verkrijg je nieuwe inzichten om de juiste stappen te nemen in de optimalisatie van processen. >Meer weten

  • Welke soorten mystery guest onderzoek bestaan er?

    Er is een heel breed gamma aan onderzoeken. We kunnen ze best indelen in 3 grote categorieën: voor klanten, voor medewerkers en overige. Bij deze laatste, gaat het eerder om kwaliteitsaudits, candidate experience en discriminatieonderzoek. > Alle onderzoeken

  • Wordt mystery guest onderzoek ook voor online journeys ingezet?

    Absoluut. Een online shopper winkelt anders dan een klant in een fysieke winkel. Online mystery shopping legt knelpunten van je website of webshop bloot, zodat je de online ervaring kunt verbeteren. De ganse buyer journey wordt uitgetest, tot en met het effectief retourneren van de aankoop. > Meer weten

  • Hoe gaan Customer Journeys en mystery guest onderzoek samen?

    Bij een mystery guest onderzoek gaan we door alle stappen van de Customer Journey (klantreis). Bij elke stap meten we hoe deze stap bijdraagt tot een uitstekende klantervaring. Uniek aan onze methode is de ExperienceCapture waarbij bewuste en onbewuste emoties worden gecapteerd bij elke stap.

  • Welke criteria bepalen de kostprijs van een goed mystery guest onderzoek?

    Elk onderzoek bestaat uit Project Management, Briefing, Uitvoering & Rapportage. Daarbij geldt dat de post voor uitvoering de grootste is. Deze post wordt beïnvloed door het aantal uit te voeren metingen, de complexiteit en lengte van de opdracht en het profiel van de mystery shopper. > Meer weten

  • Biedt excap ook audits aan?

    Ja, een audit onderscheidt zich van mystery guest onderzoek door zijn objectief en feitelijk karakter. Er wordt gecontroleerd of iets voldoet aan de opgelegde norm (netheid, infrastructuur, ...). Daarbij is een auditeur meestal niet incognito maar maakt hij zich bekend. > Meer weten

  • Wat is de impact van mystery guest onderzoek op Cx en Ex?

    Dankzij de innovatieve rapporteringtools en de frequentie van de metingen, verwerf je inzicht in de resultaten om vervolgens actiegerichte conclusies te gaan formuleren. Jouw impact wordt : hogere klanten- en medewerkerstevredenheid én hogere omzet. >  Customer Experience

  • Wat is het verschil tussen kwalitatief- en kwantitatief onderzoek?

    De customer en/of employee experience van je klanten en medewerkers in kaart brengen kan je door middel van zowel kwalitatief- als kwantitatief onderzoek.

    Waar kwantitatief onderzoek zich voornamelijk richt op het verzamelen van gestandaardiseerde gegevens op grote(re) schaal, biedt kwalitatief onderzoek een diepgaand begrip van de individuele ervaringen en emoties van klanten en medewerkers. Meer weten >

  • Kan ik de resultaten monitoren tijdens het mystery guest onderzoek ?

    De resultaten worden samengebracht in een visueel en gebruiksvriendelijk dashboard. Een teamlid kan live de resultaten en de voortgang van het project volgen. Handig is dat je het dashboard op desktop, tablet of mobiel kan raadplegen en dat je de rapporten kan exporteren.

  • Hoe haal ik de juiste inzichten uit de vele data en databronnen?

    Veel bedrijven verzamelen steeds meer data van hun klanten. Dit betreft zowel data vanuit eigen systemen als data vanuit externe (onderzoeks)partners. Excap kan helpen om deze verschillende databronnen aan elkaar te koppelen zodat overkoepelende inzichten ontstaan om een finale impact te realiseren.

  • Welke voorbeelden uit de praktijk bestaan er?

    Wekelijks publiceren we nieuwe inzichten over Customer Experience en Employee Experience. We vinden het belangrijk dat we eigen expertise met ons netwerk kunnen delen. Ook laten we met plezier excap's ambassadeurs aan het woord: tevreden klanten bij wie we voor echte impact zorgden.

  • Verzorgt excap mystery guest onderzoek ook buiten de Benelux?

    Zeker! Dankzij ons uitgebreide netwerk van partners en jarenlange ervaring met internationale projecten, voeren wij niet alleen mystery guest onderzoek uit in heel Europa (en daarbuiten) maar ook audits, customer journey onderzoek, consultancy en kwalitatief onderzoek. >  Meer weten

  • Hoe kan ik de medewerkersbeleving onderzoeken?

    Employee experience wordt gemeten binnen verschillende groepen medewerkers, waarbij verschillende afdelingen worden onderzocht. Zo'n onderzoek vindt per kwartaal plaats maar gebeurt idealiter om de twee weken. Zo kan voortgang en beleid opgevolgd en onmiddellijk bijgestuurd worden. > Meer weten

  • Kan ik ook mystery shopper worden?

    Dat kan! Iedereen vanaf 18 jaar kan mystery shopper worden bij excap. Doe de test om te zien of jij geschikt bent. Geslaagd? Dan mag je jezelf vanaf dan mystery shopper noemen!

  • Waarom is de feedback van mystery shoppers betrouwbaar?

    Onze mystery Shoppers krijgen voor aanvang van hun opdracht een uitgebreide briefing waardoor ze altijd goed voorbereid op pad gaan. Het aantal opdrachten per mystery shopper houden we beperkt om zo de kwaliteit te kunnen waarborgen. Een interne controle doet de rest.

  • Wie zijn de mystery shoppers van excap en hoe groot is dit bestand?

    Ons bestand, dat ruim 5000 mystery shoppers telt, bestaat uit zeer verschillende mensen. Van jong tot oud, van make-upliefhebbers en klussers tot leerkrachten en ingenieurs.

  • Kan ik aanspraak maken op de KMO-portefeuiile?

    Ja, dat kan zeker omdat excap een erkend dienstverlener is door het Agentschap Innoveren en Ondernemen.  Meer weten > 

  • Kan ik zelf een bijkomende vraag stellen?