Digitale uitdagingen van de nabije toekomst

Zullen we eerst beginnen met een inkoppertje?


De wereld verandert in een rap tempo.

Door impactvolle gebeurtenissen zijn we genoodzaakt om idealen, gewoontes en denkpatronen te doorbreken. Denk aan de oorlog op het vaste land van Europa, een pandemie die nog steeds voelbaar is en daar bovenop een klimaatcrisis met een maar moeizaam-op-gang-komende energietransitie.

Onder druk, én in het kielzog, van alle veranderingen is verdergaande digitalisering nu echt in een stroomversnelling terecht gekomen!

De grote organisaties en de bedrijven met een sterke technologische tak waren al lekker aan het innoveren. Nu is de eerste helft van de grote middengroep aan de beurt om flink te digitaliseren. Wat daarna volgt is de grote groep daarbuiten. Ook deze groep gaat zich richten op de professionalisering van hun digitale kanalen.

En dit is logisch

De digitale wereld lijkt soms meer op de voorgrond te staan, dan de analoge.

Het aantal websites en mensen met toegang tot internet via smartphones groeit nog steeds explosief. We ontwikkelden onszelf op het web 1.0: simpele recht-toe-recht-aan websites die ons inzicht gaven in eindeloos veel informatie. Maar inmiddels zitten we in de nadagen van web 2.0, nu er een steeds grotere wisselwerking is gekomen tussen mens en computer.

Inzichten zijn steeds toegankelijker geworden, webshops worden vanuit de handpalm bestuurd en hoe bedrijven impact maken is afhankelijk van hoe goed de digitale kanalen zijn ingericht.

Inmiddels staan we aan de vooravond van web 3.0

Een internet waar websites en apps informatie op een slimme en een menselijke manier verwerken. Met gebruik van technologieën zoals blockchain, machine learning, artificial intelligence en internet of things (IoT). De aankomende golf zal technologie, persoonlijke betrokkenheid en sociale verantwoordelijkheid combineren. Kortom: Relevant en gepersonaliseerd op een menselijk manier.

In deze nieuwe werkelijkheid zien we ook dingen mislukken, of te vroeg de markt op worden gepompt. Is het jouw al eens gebeurd dat je met een chatbot in gesprek bent gegaan die meer frustratie opleverde dan goede antwoorden? De interactie tussen machine en mens is nog steeds niet vlekkeloos en levert nog meer dan eens een dip in de klantreis.

Eén van de ontwikkelingen die wij zien...

Is dat het bij bedrijven vaak ontbreekt aan een digitale visie op online klantbeleving. Ook zien wij dat er vaak weerstand is vanuit medewerkers om nieuwe manieren van werken te omarmen. Daarom voelen de online en offline kanalen nog niet altijd als een geoliede machine.

Op dit moment is er in de markt een ernstig tekort aan specialisten die de digitalisering vorm kunnen geven. Juist daarom nemen veel bedrijven genoegen met een mindere digitale klantbeleving.

En dat is jammer. Door middel van het in kaart brengen van de digitale klantbeleving zal de online én offline klantervaring verbeteren. Vooral de schakelmomenten van online naar het offline kanaal worden vaak nog onderbelicht. Daarom moeten we hierbij de digitale adoptie van de medewerkers absoluut niet vergeten.

Kortom:

Wil je logische stappen maken in je digitalisering, hou dan de volgende tips aan:

  • Web 3.0 komt eraan, maar zorg ervoor dat je eerst digitaal de basis op orde krijgt
  • Schrijf een digitale strategie: wat ga je wel doen en belangrijk: wat niet!
  • Modelleer je (online) klantreis zodat je snapt hoe je klant zich online begeeft én wanneer hij schakelt naar een ander kanaal
  • Investeer in specialisten die je digitale klantbeleving vorm kunnen geven.

Mocht je nou hulp nodig hebben met één van deze uitdagingen. Dan staat de consultants van excap uiteraard voor je klaar!

FAQ

  • Wat is mystery guest onderzoek?

    Het is een marktonderzoek waarbij mystery guests worden uitgestuurd om klantreizen (Customer Journeys) te testen op kwaliteit, operationele efficiëntie, beleving, emoties en indruk. Dankzij deze objectieve resultaten, verkrijg je nieuwe inzichten om de juiste stappen te nemen in de optimalisatie van processen. >Meer weten

  • Welke soorten mystery guest onderzoek bestaan er?

    Er is een heel breed gamma aan onderzoeken. We kunnen ze best indelen in 3 grote categorieën: voor klanten, voor medewerkers en overige. Bij deze laatste, gaat het eerder om kwaliteitsaudits, candidate experience en discriminatieonderzoek. > Alle onderzoeken

  • Wordt mystery guest onderzoek ook voor online journeys ingezet?

    Absoluut. Een online shopper winkelt anders dan een klant in een fysieke winkel. Online mystery shopping legt knelpunten van je website of webshop bloot, zodat je de online ervaring kunt verbeteren. De ganse buyer journey wordt uitgetest, tot en met het effectief retourneren van de aankoop. > Meer weten

  • Hoe gaan Customer Journeys en mystery guest onderzoek samen?

    Bij een mystery guest onderzoek gaan we door alle stappen van de Customer Journey (klantreis). Bij elke stap meten we hoe deze stap bijdraagt tot een uitstekende klantervaring. Uniek aan onze methode is de ExperienceCapture waarbij bewuste en onbewuste emoties worden gecapteerd bij elke stap.

  • Welke criteria bepalen de kostprijs van een goed mystery guest onderzoek?

    Elk onderzoek bestaat uit Project Management, Briefing, Uitvoering & Rapportage. Daarbij geldt dat de post voor uitvoering de grootste is. Deze post wordt beïnvloed door het aantal uit te voeren metingen, de complexiteit en lengte van de opdracht en het profiel van de mystery shopper. > Meer weten

  • Biedt excap ook audits aan?

    Ja, een audit onderscheidt zich van mystery guest onderzoek door zijn objectief en feitelijk karakter. Er wordt gecontroleerd of iets voldoet aan de opgelegde norm (netheid, infrastructuur, ...). Daarbij is een auditeur meestal niet incognito maar maakt hij zich bekend. > Meer weten

  • Wat is de impact van mystery guest onderzoek op Cx en Ex?

    Dankzij de innovatieve rapporteringtools en de frequentie van de metingen, verwerf je inzicht in de resultaten om vervolgens actiegerichte conclusies te gaan formuleren. Jouw impact wordt : hogere klanten- en medewerkerstevredenheid én hogere omzet. >  Customer Experience

  • Wat is het verschil tussen kwalitatief- en kwantitatief onderzoek?

    De customer en/of employee experience van je klanten en medewerkers in kaart brengen kan je door middel van zowel kwalitatief- als kwantitatief onderzoek.

    Waar kwantitatief onderzoek zich voornamelijk richt op het verzamelen van gestandaardiseerde gegevens op grote(re) schaal, biedt kwalitatief onderzoek een diepgaand begrip van de individuele ervaringen en emoties van klanten en medewerkers. Meer weten >

  • Kan ik de resultaten monitoren tijdens het mystery guest onderzoek ?

    De resultaten worden samengebracht in een visueel en gebruiksvriendelijk dashboard. Een teamlid kan live de resultaten en de voortgang van het project volgen. Handig is dat je het dashboard op desktop, tablet of mobiel kan raadplegen en dat je de rapporten kan exporteren.

  • Hoe haal ik de juiste inzichten uit de vele data en databronnen?

    Veel bedrijven verzamelen steeds meer data van hun klanten. Dit betreft zowel data vanuit eigen systemen als data vanuit externe (onderzoeks)partners. Excap kan helpen om deze verschillende databronnen aan elkaar te koppelen zodat overkoepelende inzichten ontstaan om een finale impact te realiseren.

  • Welke voorbeelden uit de praktijk bestaan er?

    Wekelijks publiceren we nieuwe inzichten over Customer Experience en Employee Experience. We vinden het belangrijk dat we eigen expertise met ons netwerk kunnen delen. Ook laten we met plezier excap's ambassadeurs aan het woord: tevreden klanten bij wie we voor echte impact zorgden.

  • Verzorgt excap mystery guest onderzoek ook buiten de Benelux?

    Zeker! Dankzij ons uitgebreide netwerk van partners en jarenlange ervaring met internationale projecten, voeren wij niet alleen mystery guest onderzoek uit in heel Europa (en daarbuiten) maar ook audits, customer journey onderzoek, consultancy en kwalitatief onderzoek. >  Meer weten

  • Hoe kan ik de medewerkersbeleving onderzoeken?

    Employee experience wordt gemeten binnen verschillende groepen medewerkers, waarbij verschillende afdelingen worden onderzocht. Zo'n onderzoek vindt per kwartaal plaats maar gebeurt idealiter om de twee weken. Zo kan voortgang en beleid opgevolgd en onmiddellijk bijgestuurd worden. > Meer weten

  • Kan ik ook mystery shopper worden?

    Dat kan! Iedereen vanaf 18 jaar kan mystery shopper worden bij excap. Doe de test om te zien of jij geschikt bent. Geslaagd? Dan mag je jezelf vanaf dan mystery shopper noemen!

  • Waarom is de feedback van mystery shoppers betrouwbaar?

    Onze mystery Shoppers krijgen voor aanvang van hun opdracht een uitgebreide briefing waardoor ze altijd goed voorbereid op pad gaan. Het aantal opdrachten per mystery shopper houden we beperkt om zo de kwaliteit te kunnen waarborgen. Een interne controle doet de rest.

  • Wie zijn de mystery shoppers van excap en hoe groot is dit bestand?

    Ons bestand, dat ruim 5000 mystery shoppers telt, bestaat uit zeer verschillende mensen. Van jong tot oud, van make-upliefhebbers en klussers tot leerkrachten en ingenieurs.

  • Kan ik aanspraak maken op de KMO-portefeuiile?

    Ja, dat kan zeker omdat excap een erkend dienstverlener is door het Agentschap Innoveren en Ondernemen.  Meer weten > 

  • Kan ik zelf een bijkomende vraag stellen?