Candidate Journey by excap

Candidate Experience: De candidate journey van sollicitant tot ambassadeur

22 maart 2021

Van sollicitant tot ambassadeur

“Customers will never love a company until the employees love it first.”

Een sterke quote van Simon Sinek, maar wel ééntje waar enorm veel waarheid in schuilt. Het mag duidelijk zijn dat Customer Experience en Employee Experience altijd hand in hand gaan. De beleving van de klant is al een tijdje niet meer weg te denken in de boardroom. Corona heeft veel bedrijfsleiders ook de ogen geopend en hen doen inzien dat de beleving van hun medewerkers minstens zo belangrijk is.. en gelukkig maar! Het zijn inderdaad onze medewerkers die we evenzeer moeten koesteren.

Maar een bevlogen medewerker creëren begint niet op zijn of haar eerste werkdag. Het proces moet al veel eerder ingezet worden! Vanaf het allerbegin van een candidate journey moet een kandidaat zich verbonden voelen met het bedrijf waarvoor hij of zij solliciteert. Die kandidaat-ervaring moet top zijn om de goeie kandidaat uiteindelijk ook aan te werven.

De vacature..

is vaak het eerste waar de kandidaat mee geconfronteerd wordt. De tijd is echt voorbij dat er enkel gekeken wordt naar functie-inhoud. Zorg er dus voor dat je naast de inhoud ook voldoende focust op wat je als bedrijf wenst uit te stralen. De werkomgeving waarin je nieuwe medewerker immers terecht komt is minstens zo belangrijk als zijn takenpakket.

TIPS:

  • Aarzel niet om video toe te voegen aan je vacature om duidelijk te maken in welke omgeving een kandidaat aan de slag gaat!
  • Zoek je een specialist? Ga dan niet heel erg in op de inhoud van de functie want je kandidaat weet heus wel wat hij of zij mag verwachten. Sterker is om hier dieper in te gaan op waarom jouw bedrijf het beste is voor deze kandidaat.
  • Leg je vacature eens naast je bedrijfswaarden en stel je de vraag of ze klopt.

Bron: HR nieuws @247HRM

Fokke en Sukke werken bij HR als Recruiter

De sollicitatie..

gebeurt in het merendeel van de gevallen nog steeds schriftelijk. Een kandidaat heeft je vacature goed doorgenomen en besloot voor zichzelf dat er een match is tussen profiel en functie. Zorg er dan ook voor dat je reactie hierop inspeelt, zowel op inhoud als op snelheid (max 48 uur). Wanneer de kandidaat je interessant lijkt, zorg dan voor een passend bericht in lijn met je bedrijfscultuur. Maar evenzeer aan een afwijzing moet je aandacht besteden. Een woordje ‘uitleg’ en ‘vriendelijke afsluiting’ kan wonderen doen en kan zelfs maken dat een afgewezen kandidaat nog steeds een ambassadeur is van jouw bedrijf!

TIP:

  • Moet de kandidaat een video toevoegen aan z’n sollicitatie? Antwoord dan ook eens met een videoboodschap terug! ‘Hi Tom, we hebben jouw sollicitatie goed ontvangen! Het lijkt ons erg fijn om verder met jou in gesprek te gaan! We kunnen elkaar op die manier wat beter leren kennen en jij zal voor ons zeker ook nog vragen hebben. Tot snel!’

Het gesprek..

is al lang geen eenrichtingsverkeer meer. Een bedrijf moet de dag van vandaag evenzeer overtuigen om een goeie kandidaat ook effectief aan zich te binden. De informatie die werd gegeven in de vacature moet tijdens het gesprek bevestigd worden. Zorg dan ook voor consistentie in dat verhaal en zorg vooral dat je eerlijk en volledig bent. Je wil straks immers niet hebben dat een kandidaat zegt ‘had ik dat eerder geweten’. De kans is klein dat alle aspecten van een functie even aantrekkelijk zijn. Het heeft geen zin om die weg te moffelen. Sterker is om hier een goed en open gesprek over te hebben.

Na een eerste gesprek volgt vaak nog een tweede gesprek en wie weet zelfs een derde. Consistentie tussen al deze gesprekken is een must! Hoe meer verhalen afwijken van elkaar, hoe lager de employee engagement en hoe groter de kans dat de kandidaat ergens onderweg zal afhaken.

TIP:

  • Bepaal op voorhand hoelang het gesprek zal duren. De helft van die tijd moet jouw kandidaat aan het woord zijn. De andere tijd is nodig om extra uitleg te geven over inhoud, invulling, omgeving, cultuur,… .

De contractondertekening...

Is niet alleen een formeel administratief moment. Het is vooral een emotioneel moment waarin (als alles goed gaat) een kandidaat zich voor vele jaren bindt aan het bedrijf. Ook hier is het noodzakelijk deze emotie te versterken. Een fijne kleine attentie, een kennismaking met het team waarin hij of zij terecht komt, een blik op de nieuwe werkplek.., de mogelijkheden zijn werkelijk eindeloos.

TIPS:

  • Geef je nieuwe medewerker een fijn gevoel door hem toe te voegen aan de WhatsApp-groep van je bedrijf of team. Laat voorts alle relevante collega’s een fijne boodschap insturen. Gebruik daarvoor bij voorkeur een korte video zodat de nieuwe medewerker ook onmiddellijk een gezicht kan plakken op zijn nieuwe collega.
  • Rol de rode loper uit. Niets zo fijn als binnen te wandelen als een echte VIP en zorg dat je receptioniste een foto te zien kreeg van de nieuwe medewerker. Zo is de aanspreking gelijk helemaal persoonlijk.

Aan de slag met je eigen candidate journey..

Meer en meer bedrijven vragen ons hun candidate journey te onderzoeken omdat ze merken dat het rekruteren en aanwerven van de juiste profielen lang niet altijd eenvoudig verloopt. Zeker wanneer grote bedrijven samenwerken met uitzendkantoren ontstaat een bijkomende hindernis; de gesprekken (en de bijhorende info die gegeven wordt) worden gevoerd door iemand die buiten het bedrijf staat en dus niet per definitie de bedrijfscultuur kan overbrengen. Daarnaast is het omschrijven van job inhoud voor een externe consulent vaak lastig omdat hij niet op de werkvloer staat.

Wanneer een bedrijf zijn candidate journey niet volledig zelf in de hand heeft ontstaan er dus bijkomende onbekenden…

Is de gegeven informatie correct en volledig? Welk beeld wordt geschept over de baan? Hoe wordt het bedrijf voorgesteld? Is alle informatie consistent? Hoe gebeurt de opvolging? Wat wordt er verteld over de loonvoorwaarden of doorgroeimogelijkheden? Hoe wordt de werkomgeving voorgesteld?

Loop alvast eens zelf door je candidate journey om te ervaren hoe je proces in elkaar zit; al leveren wij natuurlijk ook graag deze inzichten!

Door de journey in kaart te brengen zijn we in staat deze en andere vragen te beantwoorden waardoor onboarding-processen verbeterd kunnen worden. We brengen in kaart hoe een kandidaat zich voelt na elke fase van de journey. Onze aanbevelingen die volgen uit dergelijk journey-onderzoek zorgen ervoor dat het aandeel ‘drop-outs’ drastisch daalt omdat de pijnpunten van sommige touchpoints doorheen de journey aangepakt worden. Tegelijk zorgt het voor de doorstroom van kwalitatieve kandidaten waardoor retentie ook verhoogd kan worden.

Realiseer je tot slot dat zelfs indien je candidate journey optimaal verloopt, er nog steeds parameters zijn die indirect een invloed hebben. Je bedrijfsimago, je algehele bereikbaarheid, je website, je aanwezigheid en berichten op social media. Ze zijn allemaal belangrijk wanneer je de juiste kandidaten wil aantrekken.

Wil je meer weten over het verbeteren van jouw candidate experience? Neem dan gerust contact op. We helpen je graag verder!

 

FAQ

  • Wat is mystery guest onderzoek?

    Het is een marktonderzoek waarbij mystery guests worden uitgestuurd om klantreizen (Customer Journeys) te testen op kwaliteit, operationele efficiëntie, beleving, emoties en indruk. Dankzij deze objectieve resultaten, verkrijg je nieuwe inzichten om de juiste stappen te nemen in de optimalisatie van processen. >Meer weten

  • Welke soorten mystery guest onderzoek bestaan er?

    Er is een heel breed gamma aan onderzoeken. We kunnen ze best indelen in 3 grote categorieën: voor klanten, voor medewerkers en overige. Bij deze laatste, gaat het eerder om kwaliteitsaudits, candidate experience en discriminatieonderzoek. > Alle onderzoeken

  • Wordt mystery guest onderzoek ook voor online journeys ingezet?

    Absoluut. Een online shopper winkelt anders dan een klant in een fysieke winkel. Online mystery shopping legt knelpunten van je website of webshop bloot, zodat je de online ervaring kunt verbeteren. De ganse buyer journey wordt uitgetest, tot en met het effectief retourneren van de aankoop. > Meer weten

  • Hoe gaan Customer Journeys en mystery guest onderzoek samen?

    Bij een mystery guest onderzoek gaan we door alle stappen van de Customer Journey (klantreis). Bij elke stap meten we hoe deze stap bijdraagt tot een uitstekende klantervaring. Uniek aan onze methode is de ExperienceCapture waarbij bewuste en onbewuste emoties worden gecapteerd bij elke stap.

  • Welke criteria bepalen de kostprijs van een goed mystery guest onderzoek?

    Elk onderzoek bestaat uit Project Management, Briefing, Uitvoering & Rapportage. Daarbij geldt dat de post voor uitvoering de grootste is. Deze post wordt beïnvloed door het aantal uit te voeren metingen, de complexiteit en lengte van de opdracht en het profiel van de mystery shopper. > Meer weten

  • Biedt excap ook audits aan?

    Ja, een audit onderscheidt zich van mystery guest onderzoek door zijn objectief en feitelijk karakter. Er wordt gecontroleerd of iets voldoet aan de opgelegde norm (netheid, infrastructuur, ...). Daarbij is een auditeur meestal niet incognito maar maakt hij zich bekend. > Meer weten

  • Wat is de impact van mystery guest onderzoek op Cx en Ex?

    Dankzij de innovatieve rapporteringtools en de frequentie van de metingen, verwerf je inzicht in de resultaten om vervolgens actiegerichte conclusies te gaan formuleren. Jouw impact wordt : hogere klanten- en medewerkerstevredenheid én hogere omzet. >  Customer Experience

  • Wat is het verschil tussen kwalitatief- en kwantitatief onderzoek?

    De customer en/of employee experience van je klanten en medewerkers in kaart brengen kan je door middel van zowel kwalitatief- als kwantitatief onderzoek.

    Waar kwantitatief onderzoek zich voornamelijk richt op het verzamelen van gestandaardiseerde gegevens op grote(re) schaal, biedt kwalitatief onderzoek een diepgaand begrip van de individuele ervaringen en emoties van klanten en medewerkers. Meer weten >

  • Kan ik de resultaten monitoren tijdens het mystery guest onderzoek ?

    De resultaten worden samengebracht in een visueel en gebruiksvriendelijk dashboard. Een teamlid kan live de resultaten en de voortgang van het project volgen. Handig is dat je het dashboard op desktop, tablet of mobiel kan raadplegen en dat je de rapporten kan exporteren.

  • Hoe haal ik de juiste inzichten uit de vele data en databronnen?

    Veel bedrijven verzamelen steeds meer data van hun klanten. Dit betreft zowel data vanuit eigen systemen als data vanuit externe (onderzoeks)partners. Excap kan helpen om deze verschillende databronnen aan elkaar te koppelen zodat overkoepelende inzichten ontstaan om een finale impact te realiseren.

  • Welke voorbeelden uit de praktijk bestaan er?

    Wekelijks publiceren we nieuwe inzichten over Customer Experience en Employee Experience. We vinden het belangrijk dat we eigen expertise met ons netwerk kunnen delen. Ook laten we met plezier excap's ambassadeurs aan het woord: tevreden klanten bij wie we voor echte impact zorgden.

  • Verzorgt excap mystery guest onderzoek ook buiten de Benelux?

    Zeker! Dankzij ons uitgebreide netwerk van partners en jarenlange ervaring met internationale projecten, voeren wij niet alleen mystery guest onderzoek uit in heel Europa (en daarbuiten) maar ook audits, customer journey onderzoek, consultancy en kwalitatief onderzoek. >  Meer weten

  • Hoe kan ik de medewerkersbeleving onderzoeken?

    Employee experience wordt gemeten binnen verschillende groepen medewerkers, waarbij verschillende afdelingen worden onderzocht. Zo'n onderzoek vindt per kwartaal plaats maar gebeurt idealiter om de twee weken. Zo kan voortgang en beleid opgevolgd en onmiddellijk bijgestuurd worden. > Meer weten

  • Kan ik ook mystery shopper worden?

    Dat kan! Iedereen vanaf 18 jaar kan mystery shopper worden bij excap. Doe de test om te zien of jij geschikt bent. Geslaagd? Dan mag je jezelf vanaf dan mystery shopper noemen!

  • Waarom is de feedback van mystery shoppers betrouwbaar?

    Onze mystery Shoppers krijgen voor aanvang van hun opdracht een uitgebreide briefing waardoor ze altijd goed voorbereid op pad gaan. Het aantal opdrachten per mystery shopper houden we beperkt om zo de kwaliteit te kunnen waarborgen. Een interne controle doet de rest.

  • Wie zijn de mystery shoppers van excap en hoe groot is dit bestand?

    Ons bestand, dat ruim 5000 mystery shoppers telt, bestaat uit zeer verschillende mensen. Van jong tot oud, van make-upliefhebbers en klussers tot leerkrachten en ingenieurs.

  • Kan ik aanspraak maken op de KMO-portefeuiile?

    Ja, dat kan zeker omdat excap een erkend dienstverlener is door het Agentschap Innoveren en Ondernemen.  Meer weten > 

  • Kan ik zelf een bijkomende vraag stellen?